Ménage à Trois II – Chen Xi, Lenneke van der Goot, Charlie Kitchen
18 oktober t/m 2 november 2019

OPENING OP VRIJDAG 18 OKTOBER 17-19 uur

Onderdeel van het OFF-programma van Noorderlicht festival 2019

Na een succesvolle eerste editie in 2018 spannen drie galleristen hun krachten opnieuw samen voor een tweede editie van Ménage à Trois, in november en december van 2019. Galerie with tsjalling: (Groningen), SinArts Gallery (Den Haag) en QLICK Gallery (Amsterdam) creëren een nieuwe reizende groepstentoonstelling met drie van hun kunstenaars (Chen Xi, Lenneke van der Goot en Charlie Kitchen), en bewijzen dat samenwerken loont.

De eerste editie van de gezamenlijke expositie genereerde veel aandacht en trok nieuwe bezoekers naar alle drie de galeries. Deze editie legt de focus op kunstenaars die in hun werk inspelen op de illusie van ruimtelijkheid. Delicaat getekende stoffen en ruimtelijke vormen contrasteren met spatiale verschuivingen.

Data:

galerie with tsjalling: 18 oktober – 2 november 2019
SinArts Gallery: 9 november – 23 november 2019
QLICK Gallery: 30 november – 14 december 2019

Chen Xi (Shanghai, CN, 1966)

Door zijn studie aan de elite kunstschool van de Shanghai University en daarna een tweede opleiding aan de Akademie der Bildende Kunst in Wenen, bezitten de tekeningen en sculpturen van Chen een delicate balans tussen Chinese technieken en materialen en anderzijds Europese theorie en inzichten.

Zijn tekeningen en sculpturen ontstaan vanuit een organisch lijnenspel dat hij creëert op handgeschept xuan-papier. Waar de fysieke mogelijkheden van een sculptuur stoppen, komen zijn tekeningen tot leven. Enkel de dichtheid van de verschillende handgetekende lijnen bepalen waar de ruimtelijkheid tot leven komt.

Lenneke van der Goot (Gouda, NL, 1979)

Bij Lenneke van der Goot ontstaan werken al tekenend, krassend, gummend, kreukelend en snijdend. Voor haar is de combinatie van intuïtieve en gestructureerde handelingen van groot belang. Ze gebruikt haar tekeningen om eigen denkbeeldige werelden vorm te geven. Het zijn plekken waarvan je je kunt voorstellen dat ze bestaan, maar die los staan van de realiteit. Ze nodigen de beschouwer uit om langdurig en uitgebreid te kijken, om er zo een imaginaire dwaaltocht in af te leggen.

In onze stedelijke omgeving lijkt elke vierkante meter functioneel benut. In haar tekeningen breekt Van der Goot een lans voor disfunctionele bouwsels. Ze zijn imposant, raadselachtig, fragiel of juist enorm massief. De ruimtes wekken de vraag op of je naar binnen kunt en wat hun functie is. Er zijn uiteindelijk meer vragen dan antwoorden. Vaak zien we abstracte en mathematische vormen, heel precies gemaakt met gevoel voor diepte. Als je beter kijkt zie je dat ze wringen. De imperfectie is onderdeel van het werk en benadrukt juist de hand van de maker.

Charlie Kitchen (San Antonio, Texas, USA 1991)

Kitchen analyseert de basisprincipes van fotografie door fysieke manipulatie van het analoge proces. Hij maakt gebruik van ‘in-camera’ingrijpen, dat een manier biedt om elk beeld te ontleden en te reconstrueren. Kwaliteiten van vlakheid en ruimte binnen een foto evenals aspecten van het afdrukken in de fotografie worden geïntegreerd in zijn werkwijze.

In tegenstelling tot andere fotografische processen is het grootformaatproces van groot belang: het presenteert een ruimte tussen de lens en de film waarin de gebruiker kan werken. Door middel van het maskeren van de film en het overlappen van meerdere belichtingen kan het beeld volledig worden bewerkt buiten traditionele fotografische beelden, en biedt daarmee alternatieve vormen van fotografische waarneming.