My only audience silence – Janus Hochgesand
14 augustus t/m 5 september 2020

openingsmiddag op vrijdag 14 augustus – 15 – 19 uur
in aanwezigheid van de kunstenaar

De expositie is zonder afspraak te bezoeken op vrijdag en zaterdag van 11 – 17 uur en op woensdag tussen 12 – 17 uur op afspraak in timeslots: BOEK HIER UW PLEK

Tactiliteit is het kernwoord dat opspringt bij het zien van het werk van Janus Hochgesand. De ondergrond bestaat uit immens dikke klodders olieverf, die op de ene plek elastisch of schuimig aandoen, maar op de andere plek steenhard lijken. Ze zijn de ondergrond voor lichtjes over het doek gestoven pigmentpoeder, dat als een teer laagje stof op de verf lijkt te liggen. Je houdt je adem in om te voorkomen dat je het wegblaast. De ondergrond is vaak gedekt van kleur, in aardetinten van modder of gesteente. Het pigmentpoeder brengt kleur in: felblauw, knalgroen, neonoranje. Zo ontstaan verflandschappen, die uit de verte imposant zijn en van dichtbij een microkosmos die je naar binnen zuigt.

De Hamburgse kunstenaar Janus Hochgesand (de naam schijnt daadwerkelijk van het Groningse Hoogezand te komen), begon zijn carrière als beeldhouwer, na een studie bij onder andere de beroemde Duitse beeldhouwer Tobias Rehberger. Een aantal jaren geleden maakte hij plotseling de – succesvolle – overstap naar het schilderen. Daarbij lijkt hij zowel als een beeldhouwer driedimensionaliteit op het doek te scheppen, of juist licht een danser over het doek te bewegen. Het werk wordt letterlijk met handen en voeten gemaakt, door verf weg te schrapen, weg te vegen of door natte doeken tegen elkaar aan te plakken en weer los te trekken. Het is te zien dat toeval en gestuurde actie hand in hand gaan  en dat maakt de energieke doeken van Janus zo aantrekkelijk.

Bekijk beschikbare werken en prijzen hier

CV Janus Hochgesand